Login:  Hasło:   
OK

Rejestracja konta Zapamiętaj mnie:
[REKLAMA HURTU.pl]
szukajka_btt.gif

Jakie prawa ma konsument

Data publikacji: 2011-06-22 11:01:34  
Jakiś czas temu będąc na zakupach, idąc w stronę kasy zdarzyło mi się przeczytać następujący napis „ po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględniamy” Nie muszę chyba pisać jakież to wielkie zdziwienie mnie ogarnęło. Pomyślałam, że to jakiś żart.
Podeszłam do jednej z pań sprzedawczyń i uprzejmie zapytałam się, czy jeśli wrócę do domu i okaże się, że buty nie będą pasowały mi do sukienki –czy będę mogła je oddać? Pani obrzuciła mnie złowrogim spojrzeniem i powiedziała „nie widzi pani co tam pisze nad kasą?”
Słysząc taką odpowiedź odwróciłam się czym prędzej na pięcie, zostawiając buty na środku sklepu i zwyczajnie uciekłam...

Wracając do domu zastanawiałam się- jak to jest, że żyjąc we współczesnym świecie ja- jako człowiek, w dodatku pełnoprawny obywatel kraju nie mam żadnych praw?! Dlaczego wchodząc do sklepu, nie malutkiego, osiedlowego.. tylko do sklepu w dużym centrum handlowym nie mam prawa oddać butów, w dodatku bardzo drogich butów?!”
Rozgoryczona całym tym zdarzeniem zaczerpnęłam troszkę wiedzy na ten temat. Mianowicie w obowiązującym prawie polskim nie istnieje bezwarunkowe prawo konsumenta do zwrotu zakupionego towaru.

Analizując uprawnienia konsumenta w zakresie prawa do zwrotu towaru trzeba rozróżnić rodzaj zawartej umowy sprzedaży – tzn. w jaki sposób i gdzie została ona zawarta oraz czy sprzedany towar jest pełnowartościowy i zgodny z zamówieniem czy też wadliwy.

Po pierwsze jeśli dokonujemy zakupu w siedzibie sprzedawcy – tj. w jego sklepie – NIE MAMY PRAWA ZWROTU TOWARU. Ewentualny zwrot może nastąpić jedynie za zgodą sprzedawcy lub w sytuacji gdy stosuje on taką praktykę handlową, że w określonym terminie przyjmuje zwroty i dokonuje wymian towarów pełnowartościowych, nieużywanych i z zachowanymi metkami i innymi oznaczeniami. Obecnie bardzo wielu sprzedawców wskazaną wyżej praktykę kupiecką stosuje i informuje kupujących o takim prawie i terminie zamieszczając w placówkach handlowych odpowiednie wywieszki- np. w przymierzalniach. Dokonując zakupów konsument powinien dobrze przemyśleć zakup i zorientować się, czy będzie mógł zwrócić towar, aby nie spotkał się później z odmową i rozczarowaniem.

Inaczej natomiast wygląda kwestia zwrotu zakupu dokonanego od domokrążcy. Pomyśl tylko, czy nie zdarzyło Ci się otworzyć drzwi, w które zapukał domokrążca. Pamiętasz, że nawet nie zdążyłeś powiedzieć mu „nie dziękuję” jak już trzymałeś w ręku dwie poduszki z wełny merynosa oraz komplet noży w gratisie, pamiętasz!? A przypominasz sobie to uczucie, kiedy po paru minutach doszło do Ciebie co tak naprawdę się stało?! Pieniądze, które przeznaczyłeś na zapłacenie czynszu właśnie wydałeś na komplet poduszek. Zaraz, zaraz…przecież Ty wcale nie chciałeś kupić poduszek. I co teraz?!

Otóż niewiele osób wie, że towar zakupiony poza sklepem sprzedawcy, np. w domu, przez telefon lub przez Internet - mamy prawo zwrócić pod pewnymi warunkami. W związku z tym, że w wymienionych wyżej przypadkach kupujący ma ograniczony wybór towaru i dochodzi do zakupu z inicjatywy sprzedawcy oraz że nie jest możliwe bezpośrednie obejrzenie towaru ustawodawca wprowadził szczególną ochronę konsumenta i zezwolił na zwrot towaru i rozwiązanie umowy sprzedaży.
Warunki zwrotu towaru i odstąpienia od umowy kupna sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość uregulowane zostały w ustawie z dnia 2 marca 2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U., Nr 22,poz. 271 ze zm.).

Jeśli zatem zakupiliśmy towar od akwizytora, który zgłosił się do naszego mieszkania lub na pokazie zorganizowanym poza sklepem, lub dokonaliśmy zakupu przez Internet możemy towar zwrócić bez podania przyczyny w terminie 10 od dnia zawarcia umowy lub otrzymania towaru jeśli pisemnie w terminie 10 dni poinformujemy o tym sprzedawcę.
Istotne jest aby rezygnacji z towaru dokonać na piśmie, nie wystarczające jest np. oświadczenie ustne złożone np. przez telefon.

Podsumowując..pamiętajmy, że każdy z nas ma prawo..My jako konsumenci również mamy takie prawo, wbrew temu co mówią sprzedawcy. Pamiętajmy, żeby o nie walczyć.
 
Edycja: majalena
Wymagany flash 8!
Powrót do poprzedniej strony
   
Ilość wyświetleń: 342
Aby dodać komentarz - zaloguj się:

Login: Hasło: Zapamiętaj mnie
Treść komentarza:
Zaloguj się i opublikuj
Pogoda w rejonie:
Pogoda
Temperatura: 12 C, Wilgotność: 100 %,
Ciśnienie: 1010 hPa, Wiatr: 3 kph
Zobacz też:

Adopcje
Jest nas 34358 zarejestrowanych użytkowników.
Już 19927 użytkowników aktywnie korzysta z Bezpiecznego Lokalizatora.
Publikujemy 31988 wiadomości w 1052 miastach Polski i 89 krajach Świata.
Jesteście z nami od 13.04.2011r Dziękujemy!
Razem możemy wpłynąć na poziom bezpieczeństwa społecznego!
Odwiedź nas na Facebook.com
Dotacje na innowacje
Parp
Unia europejska
Tytul
x
Strona główna
Aktywni na stronie: (27)
Bezpieczny Lokalizator
Wygenerowano w 2.46sek przez NOXe Engine Å.